Welkom op de nieuwe website

Welkom bij deze nieuwe website van Rekenen op ontwikkeling.

Mijn naam is Dinette Vredeveld en ik begeleid al jaren leerlingen die rekenzwak zijn of dyscalculie hebben.

De laatste jaren is er veel over geschreven: dyscalculie of is het rekenproblematiek? Is het een stoornis of heeft het te maken met slecht rekenonderwijs? Wetenschappelijk zijn er verschillende onderzoeken geweest, maar een ding mis ik vaak in deze artikelen. Wat doet het met de leerling? Hoe voelt hij zich als hij niet kan rekenen? De afgelopen jaren heb ik veel leerlingen in het vmbo en mbo gezien in verband met rekenproblematiek.

Ze worstelen hier al jaren mee en zijn er zelf ook van overtuigd dat dit onoplosbaar is. “Mijn juf op de basisschool zei dat ik de borstels wel mocht gaan uitkloppen, want met het rekenen zou het toch niet wat worden”. Dit is een van de uitspraken van een leerling op het mbo, 19 jaar oud. De frustratie die opgebouwd wordt in de loop der jaren is enorm. Kunnen deze leerlingen echt niet leren rekenen? Of missen ze iets in de basis? Ooit heb ik een leerling gezien die volgens juf niet kon delen, maar wat bleek, ze beheerste de minsommen met lenen niet. Dit zorgde ervoor dat ze bij het delen (herhaald aftrekken) fouten maakte. Helaas had juf niet bij de uitwerkingen gekeken, maar steeds een rode streep door het antwoord gezet. Toen ze geleerd had hoe het zat met aftrekken, kon ze alle delingen foutloos maken.

Soms moet je een paar stappen terug, soms ook vele stappen. De leerling moet weer terug naar het begin, daar waar hij het nog begreep. Vervolgens moet er gewerkt worden aan zelfvertrouwen. Een leerling moet weer gaan geloven dat het wel lukt! Dit proces heb ik de afgelopen jaren bij veel leerlingen meegemaakt. Leerlingen met zware rekenproblemen die dan uiteindelijk in zichzelf gaan geloven en vooruitgaan. Ze zijn zo trots dat het lukt. 

Is het rekenproblematiek? Heet het dyscalculie? Is het slecht onderwijs? Voor mij maakt het geen verschil, deze leerling heeft hulp nodig. Hij moet uiteindelijk in de maatschappij op tijd op zijn werk komen en kunnen uitrekenen hoeveel er in de maand overblijft om van te leven. We kunnen allerlei leuke sommetjes bedenken voor een cito of een rekentoets, maar uiteindelijk moet een kind richting volwassenheid de basis van het rekenen beheersen. Dit is de reden dat ik ga starten met Rekenen op ontwikkeling, ik ben er zeer van overtuigd dat leerlingen met de juiste begeleiding wel kunnen leren rekenen. De een heeft iets meer tijd en uitleg nodig dan de andere leerling, maar leren rekenen heeft vooral te maken met zelfvertrouwen en persoonlijke aandacht.

Vanaf 1 augustus zal ik maatwerk leveren voor de leerling die meer hulp nodig heeft dan die in de school geleverd kan worden. Na de intake stemmen we met ouders en eventueel de school af, welk traject er gevolgd kan worden om de leerling weer volledig mee te laten doen in de klas.

Share our website